#pracujemevregione 

MINISTRI U NÁS

(8.11.2021)

Dnes už môžem verejne povedať, že sa uskutočnilo stretnutie ministra hospodárstva, aj ministra dopravy, v meste Holíč - a témou bol zámer vystavať medzi Holíčom a Kopčanmi  (alebo presnejšie povedané medzi Holičským zámkom / letným sídlom Márie Terézie / a Kostolíkom sv. Margity Antiochijskej v Kopčanoch / zachovanou sakrálnou stavbou z čias Veľkej Moravy/) veľké kontajnerové prekladisko nazývané aj Multimodálne logistické centrum (MLC).

...
Prečo o tom informujem až teraz? Lebo držím slovo a dohody. Počas rokovaní v parlamente som sa osobne bavil s ministrami Richardom Sulíkom i Andrejom Doležalom. Minister hospodárstva mi spomenul, že sa bude toto stretnutie (za účasti investora i primátora Holíča) konať práve dnes. Vyslovene ma požiadal, že to má byť bez účasti verejnosti. Prizval ma, ale zároveň ma poprosil, aby som o tom nikoho neinformoval. Povedal som mu, že to rešpektujem a prídem tam len so svojim asistentom a zároveň mestským poslancom Markom Kollárom. Súhlasil.

Preto som nikoho verejne neinformoval o plánovanom stretnutí. To, že on prizval ďalších ľudí, je jeho vec - mne však padlo vhod, že tam prišlo aj niekoľko mestských poslancov.

 ...

Ale poďme k obsahu stretnutia.
Dnes ráno sme sa stretli na mieste, kde má MLC stáť, ale hneď sme sa presunuli do Zámku - na jeho tretie poschodie, odkiaľ sme sa dívali smerom k "Margitke" na polia, kde má vyrásť MLC.
Každé tri minúty sa má odtiaľ vypraviť kamión, po jednokoľajke v smere do Hodonína či Kútov má jazdiť 40 nákladných vlakov denne - úplne sa zmení ráz oddychovej zóny, kde tisícky ľudí chodievajú bicyklovať, behať, na prechádzky, za turistikou či za kultúrou. Prepojenie archeoparku Slovanské hradisko v Mikulčiciach s tým v Kopčanoch sa podarilo nedávno lávkou cez Moravu pre peších a cyklistov, vybudovala sa cyklotrasa práve na trati Zámok - "Margitka" - Mikulčice  iba teraz - ešte poriadne nevychladol asfalt.

Vraj tento projekt do mestskej kasy prinesie MLC ročne niekoľko stoviek tisíc € a 500 pracovných príležitostí. Stúpne však nákladná kamiónová doprava a Kopčany nám iste poďakujú...

Nechcem tu dopodrobna rozoberať argumenty za a proti - možno sa niekto odhodlá v komentároch. Ja však v tomto projekte vidím viac negatív, ako benefitov. Myslím, že peniaze a pracovné miesta (dokonca v rozvinutom regióne, kde je minimálna miera nezamestnanosti) nie sú tak silnými argumentami, ktoré by mali nadobro zmeniť toto historické územie. Ja sa prikláňam k tomuto názoru a tak som sa snažil aj argumentovať smerom k ministrom i investorovi...

...
Napokon však nielen minister hospodárstva, ale aj primátor povedali, že rozhodnúť musia poslanci mestského zastupiteľstva, ohľadom zmien v Územnom pláne. Ak sa toto nestane, nebude ani MLC - takto je to zatiaľ nastavené. Režim významnej investície to však môže možno zmeniť... Uvidíme, ako sa to všetko vyvinie.


Faktom je, že petíciu proti MLC už podpísalo asi 6100 ľudí. Je pravda, že je to celoslovenská, nie miestna petícia. Preto chce primátor miestne referendum a vyjadrenie Holíčanov.
Minister hospodárstva sa ponáhľal za ďalšími povinnosťami, ale minister dopravy sa chcel ísť pozrieť na areál. Sprevádzal som ho ku "Kačenárni", ktorá je blízko spomínaného kostolíka a momentálne sa rekonštruuje. Je to ďalší historický objekt z tereziánskych čias. Potom sme sa zastavili aj v Kopčanoch a obdivoval funkčný žrebčín z tej istej historickej epochy. Obaja ministri neodchádzali s ráznym rozhodnutím, ale s otvorenými otázkami, kde treba zhodnocovať pre a proti.

...
Ja som však v parlamente minulý štvrtok oslovil aj ministra životného prostredia, aj ministerku kultúry. Natália Milanová, ktorá tento región pozná a chodieva sem, zámer investora rázne odmietla a Ján Budaj mi pravdivo povedal, že je to na komunálnych poslancoch v Holíči a verí, že to na tejto úrovni aj zvládneme: Tak ako? Zvládneme to?

Treba však povedať jednu podstatnú vec - v minulosti som sa pýtal na mestskom zastupiteľstve a dnes som tú otázku položil znova: "Prečo práve toto, históriou "zaťažené" územie?" A pýtal som sa, či by nevyhovoval napríklad areál - pole medzi Kútami a Brodským. Neviem, nehovoril som na túto tému s miestnymi predstaviteľmi, ale je tam blízkosť železničného uzla Trnava, Bratislava, Brno a tiež diaľnica D2 spájajúca Bratislavu s Brnom... Investor sa snažil odpovedať v zmysle, že je to menšie územie a museli by kontajnery stáť viaceré na sebe a podobne. Nechcem však ísť teraz do detailov. Počkáme si na ďalší vývoj situácie a budem vás informovať.